Zwykle biznesplan zawiera:
1. Streszczenie
2. Ogólną charakterystykę przedsiębiorstwa / przedsięwzięcia
2.1. Nazwa przedsiębiorstwa i forma prawna
2.2. Przedmiot działalności
2.3. Siedziba
2.4. Teren działania
2.5. Charakterystyka właściciela
3. Analizę SWOT
3.1. Mocne strony
3.2. Słabe strony
3.3. Szanse
3.4. Zagrożenia
4. Cele przedsiębiorstwa
4.1. Cele krótkoterminowe
4.2. Cele długoterminowe
5. Plan marketingowy
5.1. Asortyment usług / produktów
5.2. Klienci
5.3. Konkurencja
5.4. Ceny
5.5. Dystrybucja
5.6. Promocja
6. Plan działalności operacyjnej
6.1. Nakłady inwestycyjne
6.2. Plan ilościowy sprzedaży
7. Plan organizacji i zrządzania
8. Plan zatrudnienia
8.1. Zatrudnienie
8.2. Płace
9. Harmonogram głównych zamierzeń
10. Plan finansowy
10.1. Plan przychodów
10.2. Plan kosztów
10.3. Plan rachunku wyników
10.4. Plan przepływów pieniężnych
11. Ocena finansowa
11.1. Analiza progu rentowności
11.2. Wskaźniki efektywności
Biznesplan powinien być sporządzony w ramach przygotowań do:
- uruchomienia działalności gospodarczej,
- realizacji inwestycji w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub podejmowanej indywidualnie,
- uzyskania dodatkowego kapitału (kredyt, pożyczka, dofinansowanie, dotacja),
- pozyskania wspólnika.
Przygotowanie biznesplanu wymagane jest także niekiedy od osób uczestniczących w konkursach menedżerskich.
Informacje zebrane podczas tworzenia biznesplanu, przeprowadzone analizy i ostatecznie sformułowany biznesplan dają:
- - informacje o opłacalności inwestycji,
- - świadomość szans i zagrożeń,
- - plan działania na kilka lat,
- - możliwość zaprezentowania się jako wiarygodnym partnerem dla banku, urzędu lub potencjalnych wspólników.
- „Biznesplan. Zastosowania i przykłady”, Zbigniew Pawlak, POLTEXT
- „Biznesplan. Model najlepszych praktyk, Jerzy T. Skrzypek, POLTEXT
- „Biznesplan”, Ewa Filar, Jerzy Skrzypek, POLTEXT
- „Biznesplan w praktyce”, Andrzej Tokarski, Maciej Tokarski, Jacek Wójcik, CeDeWu
- „Biznesplan w małej firmie”, Colin Barrow, Helion